نگاشته شده توسط: آریو شعبانی | آوریل 10, 2008

مدیریت فکر قسمت سوم – سیستم تفکر ۲ مغزی

در ادامه مباحث مدیریت فکر که بیان تجربیات شخصی من در رشد و سازماندهی شخصیتم است به سیستم تفکر ۲ مغزی میرسم. قسمت دوم رو میتونید اینجا ببینید و قسمت اول رو اینجا.

تاکنون شده چند ساعت بعد از آخرین امتحان دانشگاه با خودتان فکر کنید که چقدر طول ترم زمان رو به هدر داده‌اید؟ همیشه اینطور مواقع آدم با خودش تصمیم میگیره که ترم آینده از روز اول چنین میکنم و چنان. اما شما ترم بعد دقیقا همه عهدنامه‌های خود رو فراموش می‌کنید. چون دیگه در شرایط اون لحظات تصمیم گیری نیستید. سیستم تفکر انسان تا جایی که من در مدت عمری که در این سیاره داشته‌ام تجربه کردم دارای وضعیتهای دو گانه است.

اغلب ما انسانها اوایل سال سرحال و بانشاط هستیم. اغلب ما انسانها در زمستان دچار افسردگیهای رجعتی میشیم. اغلب اول هر ماه تازه حقوق گرفته و ایده‌های مالی بسیاری داریم. یک مبلمان جدید، یک دست لباس مرتبط یک دستگاه ویدئوی جدید و … . اغلب ما اواخر ماه دچار بحرانهای کوچک مالی میشیم. اغلب ما اول هفته به تازگی تعطیلات رو پشت سرگذاشته و در سر کار ایده‌های جدیدی به ذهنمان میرسد. این در حالیست که آخر هفته امید چندانی به نقاط عطف در کارمان نداشته و فقط به استراحت و تعطیلات فکر میکنیم. و در آخر اغلب ما صبح‌ها بانشاط و سرحال هستیم و درسها رو بهتر متوجه میشیم اما آخر شب ذهن ما خسته است و کارهایی مثل درس خواندن و غیره در این زمان برای بسیاری از ما دشوار هستند. اگر در مطالب بالا با من هم عقیده‌ هستید حتما شما هم به این نتیجه میرسید که سیستم تفکر انسان دارای تقویمی دوگانه است.

لحظات خلاق مغز ما ثروت ما هستند. در جمهوری درون هر انسان لحظات خلاقیت مانند نفت آن جمهوری هستند. برای اینکه این لحظات خلاق رو به هدر ندهیم و همچنین در لحظات خستگی و درماندگی دچار تصمیمات غلط نشویم جمهوری درون ما قطعا نیاز به یک جور صندوق ذخیره ارزی دارد. اگر راهی باشد که به نحوی لحظات خوشی و سرحالی خود رو ذخیره کنیم تا در مواقع دیگر از اونها استفاده کنیم دیگر دچار دمدمی مزاجی نخواهیم شد. این چیزیست که من به آن سیستم تفکر دو مغزی میگم.

سیستم تفکر دو مغزی یک روش ابتکاری من برای ذخیره تصمیماتم روی کاغذ یا فایلهای کامپیوتری هست. اگر به این شیوه علاقه‌مند هستید در فصل بهار برای سال خود تصمیم بگیرید. تصمیمات خود رو روی کاغذ بنویسید. تا روزهای سرد زمستان که احتمالا دچار افسردگی میشوید از نتیجه تصمیمات روزهای خوش خود بهره ببرید.

اول ماه با شتاب درآمد خود رو خرج نکنید. برای کل ماه خود تصمیم گیریهای دقیق انجام بدید. روزهای اول هفته هر تصمیمی برای کار خود میگیرید جایی بنویسید و در محل کار یا تحصیل بچسبانید. اول هر صبح، قبل از شروع به فعالیت به کارهای طول روز فکر کنید. اگر زحمت بکشید ادعاهای آنچنانی خود رو در مورد مثلا «حل کردن مشکل اتومبیل یکبار برای همیشه» روی موبایل یا کاغذ یادداشت کنید که بعد از ظهر که از سر کار میاید یادتان بماند، هم لطف بزرگی به خودتان کرده‌اید هم به اتومبیلتان!

ممکنست در لحظات خوشی به خود بگویید این مسلمه که من این کار رو انجام میدم. من وقتی تصمیم بگیرم زیرش نمیزنم یا بگویید این تصمیم اهمیت نوشتن ندارد یا اینکه حالا ببینیم تا اون موقع چی پیش میاد. چیزی که نبایستی فراموش کنیم اینست که این لحظات تا مدتها تکرار نخواهند شد و راه‌حلهای واضح و روشنی که شما در حین عملکرد هسته مثبت مغزتان بدست می‌آورید در هسته منفی مغزتان کمیاب خواهد بود. پس:

نتیجه کار هسته مثبت مغزتان را درست در لحظات فعالیت آن ذخیره کنید.

به تاریخ این نوشته نگاه کنید. الان فصل بهار هست و ماه فروردین. من الان دقیقا مشغول بکار بردن همین روش هستم و امیدوارم که در فصل زمستان به همین جا بیام و نوشته‌های خودم رو مرور کنم. دوستان، من چیزی که برای خودم نمی‌پسندم برای شما توصیه نمیکنم.

Responses

  1. اگه بخوایم دقیق تر بررسی کنیم. آدم باید این طرح ها رو روی کاغذ بزرگ بنویسه و بچسبونه رو دیوار اتاقش… جایی که هر روز ببینه. خیلی از اوقات هم هست که آدم تمام اون ایده های ولو روی کاغذ رو هم فراموش می کنه و هر روز از کنارشون می گذره و می گه فردا شروع می کنم. یک هفته بعد شروع می کنم و …

    موضوع مهم اینه که آدم تا انگیزه نداشته باشه هیچ کدوم از این حرکت ها رو نمی کنه. انگیزه هم باید قوی باشه. وگرنه هر کسی تو زندگیش یک آمال و آرزوهایی داره. مهم اینه که اینقدر قوی باشه که بتونه نقش محرک رو بازی کنه.
    ————————————————————————-
    طاها جان خیلی ممنون از اظهار نظرت. باید عرض کنم که بهرحال ثبت و سازماندهی همین آرزوهای الکی که بالاخره ممکنه فراموش بشوند خودش اولین گام به سمت سیستم تفکریست که خیال دارم در انتها به آن برسم.

    دوست داشتن


پاسخی بگذارید

دسته‌ها

