نگاشته شده توسط: آریو شعبانی | ژوئن 26, 2008

مشکل بیل گیتس با ویندوز – مؤسسان مایکروسافت هم از دست ویندوز جان بدر نمی‌برند

تاد بیشاپ از قرار گزارشگر تجاری هست که مایکروسافت رو پوشش میده. بیوگرافی ایشون رو میتونین از اینجا بخونین. در مقاله زیر تاد بیشاپ یکی از ایمیلهای قدیمی مربوط به ۴ یا پنج سال پیش بیلگیتس به کارمندان شرکتش رو پیدا کرده و گذاشته برای خوندن ما. باور نمی‌کنین. من زحمت کشیدم ترجمش کردم برای شما اما اصل انگلیسیش رو با توضیحات بیشتر از اینجا میتونین ببینین. جابترین جای ایمیل جاییه که بیل گیتس میگه: «یه نفر تصمیم گرفته یه جای ویندوز رو که قابل استفاده بوده گند بزنه؟ سیستم فایل دیگه قابل استفاده نیست. رجیستری قابل استفاده نیست. این لیست برنامه یه جای معقول بود ولی حالا این یکی هم کاملا گند زده شد».

متن مقاله تقریبا اینه که این پایینه. البته میدونم ترجمم خیلی ایراد داره و با نسخه اصلی فرق میکنه. اما خوب خواستم بگم فقط ما نیستیم که موقع کار کردن با ویندوز صفحه کلیدمون رو زیر مشتهامون خرد میکنیم 😉

سرزنش ایمیلی حماسه‌وار بیل‌گیتس

بعضی وقتها نرم‌افزار خیلی جادویی نیست. حتی برای بیل گیتس.

از: بیل گیتس
فرستاده شده: چهارشنبه. ۱۵ ژانویه، ۲۰۰۳، ۱۰:۰۵صبح
به: جیم آلچین
موضوع: آتش تنزل سیستماتیک کاربرد ویندوز
من کاملا در اینکه چطور قابلیت ویندوز عقب‌گرد میکنه و گروه‌های مدیریت برنامه از ابلاغیه‌های قابلیت پیروی نمی‌کنند مأیوس شدم.
بزارید تجربم رو از دیروز به شما بدم.
من تصمیم گرفتم (MovieMaker) رو دانلود کنم و بسته Digital Plus رو بخرم… پس من به Microsoft.com رفتم. اونها یک جای دانلود داشتند پس من اونجا رفتم. پنج مرتبه اول که من از سایت استفاده کردم وقتش گذشت تا سعی کنه صفحه دانلود رو بالا بیاره. بعد بعد از ۸ ثانیه تأخیر برام بالا اومد.

این سایت کند و بی‌استفادست.

این تو پنج‌تای بالا نبود پس من ۴۵تای دیگر رو باز کردم.
این ۴۵ نام در کل گیج کننده هستند. این نامها چیزهای مثل C:\Documents and Settings\billg\My Documents\My Pictures رو واضح میکنند.
اونها توسط سیتم فیلتر نمیشوند… و خیلی چیزها عجیب هستند.
من سعی کردم حول رسانه بگردم. اما moviemaker نبود. من movie تایپ کردم. نبود. من movie maker تایپ کردم. نبود.
پس من رها کردم و نامه به امیر فرستادم گفتم این دانلود Moviemaker کجاست؟ وجود داره؟
بعد اونها به من گفتند که از صفحه دانلود برای دانلود چیزی استفاده کردن چیزی نیست که اونهاانتظار داشته باشند.
اونها به من گفتند به دکمه جستجو صفحه اصلی برو و تایپ کن movie maker. (نه moviemaker!).
من اینکارو کردم. سایت بطور رقت انگیزی کند بود ولی بعد از ۶ ثانیه انتظار بالا اومد.
من فکر کردم حتما الان یک دکمه میبینم که فقط برو به دانلود.
در واقع این بیشتر شبیه یه پازل هست که شما باید حل کنین.این به من گفت که برم به بروزرسانی ویندوز و یه عالم شعبده‌بازی کنم.
این سر من رو به طاق کوبید(This struck me as completely odd). چرا من باید برم جایی دیگه و یک اسکن بکنم برای دانلود moviemaker؟
بعد من رفتم به آپدیت ویندوز. ویندوز آپدیت تصمیم گرفت که من باید یک عالم کنترل دانلود کنم. (نه فقط) یک بار بلکه بارها من دایلوگ باکسهای عجیب داشتم میدیدم.
ویندوز آپدیت روشی برای صحبت با ویندوز نمی‌شناسه؟
بعد من اسکن کردم. این یه مدت گرفت و من گفتم این خیلی مهمه که من باید ۱۷ مگابایت چیز دانلود کنم.
پس من دانلود کردم. اون قسمت سریع بود. بعد این خواست یک نصب انجام بده. این ۶ دقیقه وقت گرفت و ماشین خیلی کند بود و من نمیتونستم اون رو برای هیچ کار دیگری در این مدت استفاده کنم.
تو این شش دقیقه چه گورشو میکنه؟ دیوانه‌واره. این بعد از تموم شدن دانلود بود.
بعد بمن گفت باید ماشینم رو ریبوت کنم. چرا من باید اینکارو بکنم؟ من هرشب ریبوت میکنم. چرا باید الان ریبوت کنم؟
بعد من ریبوت کردم چون این اصرار کرد که بکنم. البته این به معنای از دست دادن کامل هرچی تو اوت لوک باز داشتم بود.
بعد من بالا اومدم و اجرا کردم و دوباره رفتم بروز‌رسانی ویندوز. اینکه چرا تو ویندوز آپدیت بودم و همه چیزهای دیگه رو یادم رفته بود که فقط میخواستم Moviemaker داشته باشم.
بعد برگشتم Microsoft.com و به دستورات نگاه کردم. رو یه فولدر به اسم WindowsXP کلیک کردم. چرا باید اینکارو بکنم؟ بروزرسانی ویندوز میدونه من روی Windows XP هستم.
منظورش چیه که باید روی اون فولدر کلیک کنم؟ بعد من یک عالم چیزهای نامید کننده کردم ولی مطمئن بودم یکی از اونها Moviemaker هست.
بعد دانلود کردم. دانلود سریع هست ولی نصب چند دقیقه طول کشید. جالبه که این چیز چقدر کنده.
در چند نقطه به من گفت باید Windows Media سری ۹ دانلود کنم.
بعد تصمیم گرفتم که برم اینکارو بکنم. این دفعه دایلوگهایی داشتم که چیزهایی مثل «باز کردن» یا «ذخیره کردن» میگفتند. هیچ راهنمایی که کدوم رو بکنم نبود. من هیچ راهنمایی نداشتم که کدوم رو بکنم.
دانلود سریع بود و نصب برای این چیز ۷ دقیقه طول کشید.
پس حالا فکر کردم دارم صاحب Moviemaker میشم. رفتم به جای add/remove programs که مطمئن بشم این اونجاست.
این اونجا نیست.
چی اونجاست؟ این آشغالها اونجا هستند. بسته آزمایش انحصاری مایکروسافت. بسته آزمایش ریبوت اتوآپدیت مایکروسافت. بسته ۱ اتوآپدیت مایکروسافت. بسته ۲ اتوآپدیت مایکروسافت. بسته ۳ اتوآپدیت مایکروسافت.
یه نفر تصمیم گرفته یه جای ویندوز رو که قابل استفاده بوده گند بزنه؟ سیستم فایل دیگه قابل استفاده نیست. رجیستری قابل استفاده نیست. این لیست برنامه یه جای معقول بود ولی حالا این یکی هم کاملا گند زده شد.
ولی اون تازه اول گنده‌کاریه. بعد من لیست چیزهایی مثل Windows XP Hotfix برید Q329048 رو برای اطلاعات بیشتر ببینید داشتم. این Q329048 چیه؟ چرا این لیست وصله‌ها اینجا لیست شدند؟ بعضی از وصله‌ها فقط چیزهایی مثل Q329048 بجای اینکه بگن Q329048 رو برای اطلاعات بیشتر ببینید هستند.
جه افتضاح کاملی.
اونجا فقط Moviemaker نبود.
بعد من روی Moviemaker ادامه دادم و تصمیم گرفتم که بسته Digital Plus رو دانلود کنم.
به من گفته شد من باید یک عالم اطلاعات راجع به خودم وارد کنم.
من همه رو وارد کردم و چون این گفت من چیزی رو اشتباه تایپ کردم دوباره سعی کردم. البته این بیشتر چیزهایی که تایپ کرده بودم پاک کرده بود.
من همون چیزهارو ۵ بار سعی کردم (تایپ کردم) و این ادامه داد چیزهارو برام پاک کنه که من دوباره تایپ کنم.
پس بعد از بیشتر از یک ساعت دیوانه بازی و گند‌زدن به لیست برنامه‌های من و نگرانی و دیدن اینکه Microsoft.com یک سایت وحشتناکه من Moviemaker رو اجرا نکردم و من بسته plusندارم.
فقدان توجه به قابلیت که با این تجربه آشکار شده فکر من رو داغون میکنه. من فکر میکردم ما به یک خفت با مکانهای شبکه ویندوز رسیدیم یا پیغامهایی که من وقتی سعی میکردم 802.11 رو استفاده کنم میگرفتم (جدا عاشق اون پیام گواهینامه روت نیستید؟)
وقتی واقعا بتونم ازش استفاده کنم مطمئنم بازتابهای بیشتری خواهم داشت.

وقتی ما هفته پیش آخرین مصاحبه مان رو تموم میکردیم، من به گیتس یک پرینت از ایمیل رو نشون دادم و پرسیدم بالاخره تونست Movie Maker رو کار بندازه. گیتس تذکر داد که مایکروسافت قصد داره Movie Maker رو به عنوان بخشی از Windows Live بکنه، بنابراین مردم برنامه رو وقتی که اون بسته آنلایل رو دانلود کنن میگیرند.
شرکت هنوز اینرو رسما تأئید نکرده، ولی یه سورپرایز کامل نیست. این ویکی و این متن مربوطه رو در LiveSide.net ببینید.
برای پیغام، گیتس لبخند زد و گفت: «روزی نیست که من یه تیکه ایمیل… مثل اون تیکه ایمیل نفرستم. این شغل منه.»

نوشته شده توسط تاد بیشاپ در ۲۴ ژوئن ۲۰۰۸ ساعت ۱۱ صبح

پاسخی بگذارید

دسته‌ها

