نگاشته شده توسط: آریو شعبانی | آگوست 4, 2008

شهدای گمنام – شهدای مجازی!

مسعود مشهدی http://shatot.wordpress.com/ مطلبی نوشته راجع به برگذاری جشن تولد برای شش هزار شهید شهر قم. و به نظرم عقیده داره که این رسم من درآوردی روزبروز بیشتر از اعتبار و احترام شهید پیش مردم کم میکنه. مطلب جالبیه. از همه جالب تر این عدد شش هزار هست. حالا چرا شش هزار؟ چرا مثلا نمیگن 12 یا 15 یا 70 هزار؟ یا هر عدد دیگری؟ مثلا من نوعی میرم قبرستان شهدای قم و شروع میکنم به شمردن قبرها؟ حالا اگه شمردیم و مثلا شد 6500 متر چی؟ فکر میکنین دارم به شهدای این کشور توهین میکنم؟ لابد از الان دارین من رو روی قلاب یک جرسقیل وسط خیابان مشاهده میکنین شاید هم تا گردن دفن شده در خاک و مشغول سنگسار شدن!

از ابتدای بحث باید بگم من برای جان شهدایی که در راه ایمان و عقیده جونشون رو از دست دادند ارزش فراوان قایل هستم (جمله تکراری شده اما باور کنین راست گفتم). چیزی که به نظر من مسخره و کسل کننده شده ارقام الکی و بدون دلیل و مدرک حکومت برای تعداد شهداست. من مطمینم کسی تا الان که این مقاله نوشته میشه همه این ارقام رو از شهرهای مختلف و گزارشهای مختلف باهم جمع نزده. کسی چه میدونه شاید اگه همه رو باهم جمع بزنیم یه چیزی بیشتر از 70ملیون جمعیت فعلی زنده ها بشه!

به یکی از تجربیات خودم در این زمینه اشاره میکنم. در یک پارک جنگلی کوهستانی قرار شد یکروز جمعه 2 شهید گمنام بیارن دفن کنند. کل ماجرا به این صورت بود که چندهزار نفر مردم شهید پرور تشریف آوردند به پارک جنگلی و در میان اونها یک ماشین پاترول آهسته بالای کوه آمد و بعد از مراسم طولانی موسیقیهای آهنگسازان آمریکایی مثل ونجلیز و کمی هم موسیقی فیلم امام علی و بعد هم سخنرانی (قسمت جالب موسیقی پخش کردنشان بود!) یک عدد کیسه نقره ای رنگ رو با احترام فراوان داخل گودالی که از قبل کنده بودند گذاشتند و رویش خاک ریختند. از قرار کیسه حاوی باقی مانده اجساد 2 یا 3 شهید گمنام بود.

1. کسی داخل کیسه هارو ندید (اون تو واقعا استخوان بود؟)

2. کسی از هویت استخوانهای فرضی مطلع نشده بود (واقعا استخوانها مال انسان بودند؟)

3. کسی از هویت صاحب فرضی استخوانها مطلع نشد چون شهدا گمنام بودند!؟! (واقعا استخوانها مال ایرانیها بودند؟)

4. کسی از تعداد صاحبان استخوانها مطلع نشد (این یعنی که شما میتوانید بقایای یک جسد رو که شامل مثلا 70 استخوان است رو به 70 نفر آدم مختلف نسبت بدهید!)

5. کسی از علت مرگ صاحب یا صاحبان فرضی استخوانها مطلع نشد. (مرگ بر اثر بیماری تصادف یا جنگ؟)

6. کسی از زمان مرگ صاحب یا صاحبان فرضی استخوانها مطلع نشد. (خدای من یعنی میخوای بگی ممکنه یک فسیل ماقبل تاریخ بوده باشه؟)

وقتی همه چیز زیر نقاب شهید گمنام پنهان شده همه این مسایل قابل فرض هستند. بخصوص اینکه عبارت شماره یک رو فراموش نکنید: کسی اصلا داخل کیسه هارو ندید! شما به حکومت اعتماد دارید؟ وقتی میگه 3 شهید گمنام مطمین هستید که راست میگه؟ خوب از شما میپرسم اصلا چه کسانی مِامور پیدا کردن شهدای گمنام هستند؟ دفعه دیگه اگه کسی تصمیم گرفت به اینجور مراسم بره و اشک بریزه پیشنهاد میکنم قبلا از نحوه حفاری و مکان پیدا کردن اجساد حتما اطلاع پیدا کنه و بعد هم از منبع اطلاعاتی خودش این سوال رو بپرسه که آدم باید چه قدر بی عرضه و احمق و بی مسیولیت باشه که بیشتر از 20 سال پیدا کردن این اجساد رو طول داده باشه؟

پس کی همه شهدا بطور کامل پیدا میشوند؟ آیا تا ابد هر استخوانی که از استان خوزستان یا لرستان بیرون کشیده میشه مربوط به اجساد شهداست؟ فرض کنید پدر پدربزرگ شما هم حدود 100 سال پیش در استان خوزستان دفن شده باشه. با توجه به اینکه معمولا قبرستانهای قدیمی نزدیک شهرهای متوسط و بزرگ تبدیل به پارک میشوند و اینکه روستاها هم بعضا در جریان جنگ جزو مناطق عملیاتی واقع شدند دوست دارین استخوانهای اون مرحوم رو بیرون بکشند و مدتی بعد به عنوان یک شهید گمنام در دانشگاه صنعتی شریف دفنش کنند؟ فکر کنم تا الان به همچین چیزی فکر نکرده بودید.

در آخر میخواهم بپرسم ما واقعا چند ملیارد شهید گمنام داریم؟ کسی چه میدونه شاید اگه تا هسته کره زمین رو حفاری کنیم خیلی استخوان پیدا کنیم. شهادت محترمه ولی سیاست کثیف جنگ اعصاب با مردم احمقانست.


پاسخ

  1. مقاله جالبي بود دوست من …

    لایک

  2. جالب بود ، شهیدان به نظر من مقامشون پیش مردم والا هست حالا اینکه بزور بخواهیم همه جا را تبدیل کنیم به مزار شهدای گمنام کار درستی نیست .

    لایک

  3. این افسانه سر درازتری دارد!

    سوالاتت رو منطقی پرسیدی دوست من؟ از کی تا به حال در این مملکت منطق حکم فرما بوده که حال بخواهند منطقی جوابت دهند؟

    لایک

  4. تا الان دیدین کسی سر چهارراه جلوتون رو بگیره بگه مسافرم راه گم کردم دانشجو هستم و ازین حرفها بعدم ازتون بی رودرواسی یه ۲۰۰۰تومان پول بخواد؟ حتما این نمایش تکراری رو بارها دیدین. گفتم بلکه یه اپسیلون اگه احتمال داره هنوز کسی با شنیدن این اعداد الکی ۲۰۰ شهید ۴۰۰ شهید ۶۰۰۰ شهید ۹۰۰۰۰ شهید و الخ تنش مور مور میشه دیگه دست برداره. اولین و مهمترین شیوه این حکومت شیوه‌های قدیمی گداهای موفق هست.

    لایک

  5. شما که انقدر زبونت درازه؛به خیالتم شهدای گمنام وجود ندارن،میشه بگی زمان جنگ کجا تشریف داشتی؟کجا بودی که حالا بدون اینکه از مظلومیت بچه ها ذره ای بدونی برمیگردی میگی چون پلاکشون پیدا نشد پس چه و چه؟
    —————————————————–
    امان از خواننده‌هایی که کل مطلب رو نمی‌خونن فوری شتاب زده میان پایین کامنت میزارن.

    لایک

  6. با سلام
    گفته اید: «در آخر میخواهم بپرسم ما واقعا چند ملیارد شهید گمنام داریم؟ پس کی همه شهدا بطور کامل پیدا میشوند؟ آیا تا ابد هر استخوانی که از استان خوزستان یا لرستان بیرون کشیده میشه مربوط به اجساد شهداست؟»
    لطفا بدون شبهه پراکنی آمار تعداد شهدای مفقود که هنوز پیکر مطهرشان کشف نشده با شهدای گمنامی که در حال حاضر کشف و تدفین شده اند، مطرح بفرمایید تا موضوع بهتر و شفاف تر بیان شود.
    از طرفی برخی از مناطق جنگی هنوز آلوده به مین گذاری است و براحتی نمی توان همه اجساد مطهر را کشف نمود.
    از طرفی کارشناسان عملیات تفحصی که اقدام به کشف پیکرهای ماندگار دوران جنگ تحمیلی می کنند، آنقدر به این موضوع احاطه دارند و به این درجه از عقلانیت رسیده اند که سن و سال آنها را تشخیص دهند. چنانچه اکنون هر کدام از شهدای گمنام دارای شناسنامه سن و سال می باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر و برطرف شدن ابهامات به سایت ساجد sajed.ir مراجعه فرمائید.
    به امید گفتمانی علمی و منطقی تر
    ———————————————————–
    به وبسایتی که گفتی اصلا سر نزدم. چون اعتبار اطلاعات اون وبسایت درحد اعتبار اطلاعات همین وبسایت هست. گفتی آمار. اطلاعات دقیق و بی ابهام. من از کجا آمار بیارم وقتی خودم دارم گله میکنم که هیچ آمار دقیقی نیست. واقعیت اینه که هرکی یه تیکه استخوان یا حتی کیسه خالی گرفته دستش داره گودال میکنه!!!
    شما بگید وقتی یک بسته در بسته قراره دفن بشه هیچ کس داخلش رو ندیده هویتش رو هم اعلام نمی کنند و فقط میگن این شهید گمنام هست از کجا اعتماد کنیم راست میگن؟ مگر این حکومت صداقت هم دارد؟
    حالا فرض کنیم خود من یکروزی اینقدر احمق شدم که بروم اردوی مناطق جنگی! پایم به یک استخوان به ابعاد ۱۲ سانت در ۲ سانت در ۲ سانت خورد. فرض کنیم اصل استخوان مربوط به باقی مانده یک وعده پلو مرغ بوده! اگر من ادعا کنم که این استخوان انگشت دست یک شهید گمنام هست فوری با یک عده وحشی مسلح به دانشگاه صنعتی شریف بریزیم و استخوان را در کیسه براق تیره و دربسته‌ای همانجا دفن کنیم و به هیچ کس هم اجازه نبش قبر ندهیم خود شما چطور میخواهی جلوی این کار رو بگیری؟ چطور ثابت کنی که من دروغ گفتم؟ شهید گمنام هست. اجازه نبش قبر هم ندارید. هرکس هم حرف اضافه بزند اعدام!

    لایک

  7. 1. باقیمانده پیکر خیلی از این شهدا در درون بخشی از لباسشونه که می فهمن این افراد شهیدن
    2. من به اون افراد از خود گذشته ای که جونشون رو توی مناطقی که بعضا هنوز مین گذاری شده می ذارن و حتی برخی از اونها در این راه شهید شدن خیلی بیشتر از شما اعتماد دارم.
    3. این شهدا از مناطقی که در اونها عملیات انجام می شه پیدا می شن.
    4. خوبه به صحبت ها و نوشته های افراد تفحص کمی مراجعه کنید که با نحوه کارشون بیشتر آشنا بشین که بدونین اونطور که شما می گویید کار آنها بی حساب و کتاب نیست که مثلا توی نایلون باقیمانده پیکر 2 شهید باشد یا چند تا.
    5. کار آنها بسیار سخت و زمان گیر است. چون خیلی از مناطق مین گذاری است و علاوه بر آن، کار باید دقیق انجام شود و افراد کم هستند و نیز مناطق عملیاتی وسیع هستند.
    6. مناطقی که در آنها تفحص صورت می گیرد مناطق عملیاتی هستند نه یک گورستان یا غیره
    7. اگر شما هم این جمله را شنیده اید که شک علاقه را کم می کند، باید بدانید که در مورد شهیدان، خود خداوند پاسدار آنها و خون آنهاست و اینگونه شبهه افکنی پاسخ دارد.
    ———————————————–
    خیلی ممنون که این مطلب رو خوندی.
    اما سوال اینه. اگر افراد تجسس واقعا وجود دارند و مشغول کار هستند چرا تا الان همه اجساد رو پیدا نکردند؟

    لایک


بیان دیدگاه

دسته‌بندی