نگاشته شده توسط: آریو شعبانی | سپتامبر 15, 2008

آخرین لحظات امپراطوری ایران – ماندن یا رفتن

بچه که بودم یه مردی اومده بود به مهد کودکی که من توش بودم. نمیدونم چرا و چکار داشت. شاید یه بازرس بود. اما با ما بچه ها روی چرخ و فلک نشسته بود و از هر کسی سوال میپرسید که بزرگ شدی دوست داری چکاره بشی. یکی یادمه که گفت خلبان. بقیه هم چیزهای دیگه گفتند. من یه برنامه تو تلوزیون راجع به ماموران امداد دیده بودم که یه پسر رو از بالای درخت نجات میدند. فوری گفتم: آقا من امدادگر!

الان فقط به خارج رفتن فکر میکنم. من میخوام درسم تموم شه پولامو جمع کنم برای همیشه برم خارج. همسایمون دوستام همکلاسیهام همه میخوایم ازایران بریم. سوال اینه که آیا اصلا کسی آینده خودش و خونوادش رو در ایران میبینه؟ اینطور آدم چقدر ثروت داره؟ زیر خط فقر که اکثریت مردم هستند یا بالای اون؟

اینجا شده مثل کشتی که سوراخ شده و داره غرق میشه. و اینکه همه در حال فرار هستند. آب داره به تدریج کشتی رو پر میکنه. اگه سرعت پیشرفت شما به طبقات بالا سریعتر از سرعت فرو رفتن کشتی در آب باشه یا اگه شانس آورده باشید و در بهبوهه غریق شما در طبقات بالا بوده باشید بازهم شانس خوبی برای فرار دارید. در کل وقتی یک کشتی غرق میشود کسانی که در طبقات بالا هستند و کسانی که سریع به طرف بالا حرکت میکنند شانس بیشتری برای خروج دارند. اما دو نکته حقیقت دارند:

1) وقتی کشتی غرق شد گردابی براه میاندازد لذا شما در این لحظه هرچه از کشتی دور شده باشید بیشتر در امانید. لذا فقط خروج از کشتی کافی نیست. چون شما گرفتار گرداب ناشی از غرق کامل کشتی خواهید شد.

2) کسانی که در آخرین طبقه پایین هستند سر انجام در میان ناله دیوارهای کشتی جرعه جرعه آب شور دریا را به درون ریه های خود خواهند کشید!

از دوستم که خارج رفته میپرسم چطوری شد که برای تحصیل به دانشگاه Central Felorida رفتی؟ میدونین چی میگه؟ با من و من میگه میدونی آریو باید خیلی تو اینترنت تحقیق کنی بگردی ببینی چجوری هست و اینکه چه کارایی لازمه برای خارج رفتن. و خلاصه اینکه زبان خیلی مهمه.

شما بگید آدمی که الان تو کلاس دانشگاه فلوریدا نشسته با من چت میکنه نمیتونه یه کلوم بگه من به فلان آدرس لعنتی اینترنتی رفتم (که مثلا الان دیگه وجود نداره) و به آقای فلانی نامه فرستادم و دقیقا این مطلب رو گفتم که اینطور هست و طی این مراحل من خارج رفتم؟ نمیتونه یه شرح حال دقیق به من که دوستشم بگه؟ اقلا به برادرش بگه که هنوز تو ایران مونده؟

من که میگم حتما میتونه بگه. اما مسئله اینجاست که طلای بدون رنگ عصر ما سفر خارجه است. هیچ کس اسرار سفر خودشو رو نمیکنه!

با شمایی که تو طبقات پایین کشتی گیر افتادید هستم. میخواید برید کنکور بدین بلکه شمام مدرک بگیرین برین خارج اما میبینید که دانشگاه ها سهمیه بندی شده. میخواین برین یه دانشگاه اروپایی میبینین ایران رو تحریم کرده. میخواین ادعای بهائیت بکنین میبینین خود سازمان بهائیها راه اینکار رو (خوشبختانه) بسته. هر دری رو میزنین میبینین بستست. همه راه ها قبلا پرشده یا تا شما تا در ورودی آنها برید پر خواهند شد. بیاین از طریق کامنتهای همین وبلاگ به هم کمک کنیم با همفکری همدیگه از ایران بریم. برای همیشه….

یا: اگه برنامه شما ماندن در ایران به میل و علاقه خودتان هست به من بگید چطور همچین چیزی ممکنه. در اینصورت از همکاری شما کاملا متشکرم.

Responses

  1. اول:به روز نمیکنی نمیکنی نمیکنی یکدفعه سه روز پشت سر هم.
    دوم: متاسفانه هیچکس نمیخواد دیگری از اون موفق تر باشه.
    سوم:خارج هم بری مشکلاتت کم نیست.
    چهارم: یه حرف خیلی آرمانی که لبخند تلخ رو واسه آدم هدیه میاره اینه که «چو ایران نباشد تن من مباد»
    پنجم: به وبلاگ ما سر بزنی خوشحال میشیم. یه درد دل دانشگاهی.
    ————————————————————
    اههههههههههههههههه! کاشکی لینکتم داده بودیا. حالا بایستی کلی بگردم!

    دوست داشتن

  2. منکه درسم تموم شده برای مهاجرت اقدام کردم اما حتی هنوز هم کمی شک دارم برای موندن، بالاخره شوخی نیست ، اینجا همه به زبان تو حرف می زنند ، همه یک جورید حتی اگر بد…

    دوست داشتن

  3. دقیقا من به همین فکر میکنم. واسه من جالبه البته که چرا بعضیا احساس تعلق زیاد به اینجا میکنن. یه جورایی مثل اینه که آدم عاشق بیمارستان محل تولدش باشه. آدم اگر کاری بتونه بکنه فرقی نمیکنه برای ایرانیا باشه یا نه. همه دنیا مال همه آدمهاست. مرزبندی این مدلی حاصل سنت و سیاسته. دو چیز که همیشه مانع پیشرفت بشریت بوده

    دوست داشتن

  4. به من یه ایمیل بزن.
    یه سر هم برو اینجا:
    applyabroad.org
    ———————————-
    چشم. یک دنیا ممنون!

    دوست داشتن


پاسخی بگذارید

دسته‌ها

