نگاشته شده توسط: آریو شعبانی | اکتبر 21, 2008

اثبات: دموکراسی و سطح فرهنگ جامعه هیچ ربطی به هم ندارند

این مطلب رو به این دلیل نوشتم که بیشمار شنیده یا خوانده‌ام علت اینکه در مملکت ما مشکلات معیشت مردم بر اثر بی‌کفایتی حکومت روز بروز بیشتر میشود و اینکه در قرن بیست و یکم در ایران هرکس که بتواند کاغذ نامه مشکلاتش را به دست احمدی‌نژاد برساند بیست هزار تومن پول میگیرد!!! و اینکه رئیس جمهورایران رئیس جمهوری اسلامی ایران نیست شخص دوم مملکت هم نیست بلکه بالاخره یک چیزی هست و خلاصه اینکه ما دموکراسی نداریم بخاطر سطح فرهنگ مردم است!

من با این عقیده مخالفم. و در این نوشته اثبات میکنم.

مفاهیم (اینها مفاهیمی هستند که من به آنها اعتقاد دارم و حرفم را با تکیه بر این مفاهیم میزنم):

حکومت دموکراتیک حکومتی است که بر مبنای اصول دموکراسی اداره میشود.

دموکراسی یعنی حکومت مردم بر مردم.

مفهوم فازی دارای سطوح مطلق نیست ولی قابل مقایسه است.

دموکراتیک بودن یک حکومت یک مفهوم فازی است. (این یعنی که نمیشود گفت این حکومت مطلقا دموکراسی دارد یا ندارد. بلکه میشود دموکراتیک بودن یک حکومت را با حکومت دیگر یا با وضع گذشته یا آینده مقایسه کرد و گفت کمتر است یا بیشتر).

سطح فرهنگ جامعه یک امر فازی است. (این یعنی که نمیشود گفت این جامعه فرهنگ مطلقا دارد یا ندارد. بلکه میشود فرهنگ یک جامعه را با جامعه دیگر یا با وضع گذشته یا آینده مقایسه کرد و گفت کمتر است یا بیشتر).

مقایسه:

سطح فرهنگ مردم غرب وحشی در زمان انقلاب ایالات متحده آمریکا در مقایسه سطح فرهنگ مردم ایران هم‌اکنون و در قرن بیست و یکم کدام یک بیشتر است؟

میزان دموکراتیک بودن حکومت آمریکا در زمان انقلاب ایالات متحده آمریکا در مقایسه با میزان دموکراتیک بودن جمهوری اسلامی ایران کدام یک بیشتر است؟

جوابها (این جوابها بر اساس اطلاعات شخصی خودم است که نتیجه این مقایسه را از نظر خودم نشان میدهد):

مردم آمریکا در چند صده پیش در اوج یاغی‌گری و هفت‌تیر کشی که برای سالها موضوع فیلمهای سینمای هالیوود بوده و هست در سرزمین غصب شده از سرخ‌پوستان بعد از چند نسل قتل‌عام به دموکراسی رسیدند ولی مردم ایران با تاریخ و تمدن ۲۵۰۰ ساله و مذهب شیعه که از نظر من به لحاظ فرهنگی بسیار جلوتر از آمریکای آن زمان هستند هنوز به دموکراسی نرسیدند. یا دست کم کمتر از آمریکای آن زمان دموکراتیک هستند. دست کم آمریکای آن زمان نه ولی امر مسیحیان داشته نه مجمع تشخیص مصلحت نظام! با چنین اختلاف فاحشی یا سطح فرهنگ یک جامعه ربطی به دموکراتیک بودن حکومت آن جامعه ندارد یا همه ادعای فرهنگ و هویت ۲۵۰۰ ساله ایرانیها دروغی بی پایه است. من فرهنگ و هویت ایرانی رو قبول دارم پس گذینه اول رو ترجیح میدم. شما چطور؟

اگر با مفاهیم و مقایسات من موافق هستید که در اینصورت امیدوارم این مسئله ثابت شده باشد که با هر سطحی از فرهنگ اجتماعی میتوان به دموکراسی رسید. در غیر اینصورت جای بحث بسیار است و من مسلما استقبال میکنم.

Responses

  1. من اصلا قانع نشدم رفیق 🙂

    دوست داشتن

  2. ولی من با اینکه قانع شدم هنوز یه مشکل دارم
    چرا تو فید برنر نداری؟ تو رو به جون هرکی دوسش داری یکی بساز به خدا پولی نیس فری فریه

    دوست داشتن

  3. سلام،
    از لطف شما ممنونم. من هم وبلاگ شما را با نام جمهوری دموکراتیک آریو لینک کردم.
    موفق باشید.

    دوست داشتن

  4. تا حدودی باهات موافقم

    دوست داشتن

  5. جمعی از دوستانتان شما را دعوت میکنند تا در پروژه ی رادیو وبلاگستان مشارکت کنید.بی شک حضور شما در جمع برنامه سازان رادیو وبلاگستان باعث بهروری بیشتر این مجموعه خواهد شد.
    با تشکر رادیو وبلاگستان
    http://radioweblogestan.wordpress.com

    دوست داشتن

  6. سلام
    آها میبینی که شدم پای ثابت اینجا ! خوبه ، نه ؟
    عرض به حضورتون که من پند وقت پیش در صحبت با دوستی به این نتیجه رسیدم که تمدن 2500 ساله تقریبا نابود شده شاید در حمله مغول ها یا شاید در اثر چیزی دیگر ، و اینکه میگویند نژاد ایرانی باهوش است کنایه ای بیش نیست مگر اینکه بقیه بدجوری خنگ باشن ! ! ! !
    من به این نتیجه رسیدم که اطرافم ایرانی نمیبینم و …… بگم ؟
    نمیدونم اما همین که از منزل خارج میشوم و رانندگی مردم ، زندگی مردم ، ……. رو میبینم به این نتیجه میرسم که مردم ما فقط مردم نق نق هستند و بدی از خودشونه ! !
    از یک استاد اقتصاد که در امریکا و ایران تدریس کرده و اصلا هم فرد وابسته به حکومت به نظر نمیرسد شنیدم که » بوش احمق رفته 700000000000 دلار به موسسات سرمایه داری کمک میکند که ورشکست نشوند ! در حالی که تمام دولت ها در حمایت از افراد و طبقه ضعیف این کار ها رو میکنند و بیان کرد که خوب اون موسسه ورشکست بشه ، که چی ؟ یکی دیگه میاد ، معنی رقابت » تجارت آزاد » همینه . و اینکه این کار بوش به هر نفر امریکایی 5000 دلار خسارت و فشار وارد کرده یعنی یک خانواده 5 نفره 15000 دلار» و من هم موافق این صحبت بودم و این رو هم می دونم که بوش احمق خودش از طبقه فوق ثروتمنده که این کار ها رو میکنه
    حالا اون یکی استاد که از سپاهی بودن به استادی دانشگاه نائل شده و در مقطع فوق لیسانس میخواست اقتصاد معدنی و ارزیابی پروژه ها فنی و اقتصادی رو درس بده میگفت » کار بوش درسته که از پول دولت ( !!!!!! انگار مال باباشه ) میاد به بخش خصوصی ( !!!!!!!) کمک میکنه ، اونوقت تو کشور ما کارگر رو اخراج میکنی تازه میره بیمه و اداره کار شکایت میکنه !!!!!!»
    در نظر من که این آدم دومی عجب آدم خریه ! ! عجب
    بگذریم آریو جان اما یک چیز رو فراموش نکنید که » حکومت هر ملتی برخواسته از همون ملته »
    مردم ما هر کاری بکنی 1 چیز رو میخواهند . میدونی چی ؟ مثل پینوکیو برن 1 دلار بزارن تو شرکت های هرمی بعد چند ماه 1000000000000000000000000 دلار ماهانه بره تو حسابشون ! ! حالا کی نون بپزه کی تاکسی رو برونه کی چی کار کنه ، همه میخواهند بشینن تو خونه ! ! ! حالا پول از کجا بیاد که بره دست اینها من که نمیدونم ! اینکه …….
    آره مردم ما این هستند که اگه نفت رو بدی دست خودشون همش رو یک شبه میفروشت میرن دبی استودیو فلت میخرن !

    آریو جان یه چیزی بگم تو وبلاگت ؟؟

    » زنده باد ایران اتمی »
    ——————————————————–
    دمت گرم بخاطر کامنتهای پرمغزت. دقیقا. باهات موافقم اینجا همه بدنبال پول هستند که میرن سر کار. نه اینکه به دنبال کار باشند و طبیعتا برای ادامه کار پول دربیارن. هیچکس به هیچ کاری علاقه ندارد. همه به پول علاقه دارند. استاد رشته الکترونیک مغازه ابزار فروشی میزنه. مدتی بعد اونرو اجاره میده. بعد دو قسمتش میکنه یکمش رو اجاره میده بقیش رو صرافی میزنه و میشه صراف!!!
    مهم نیست شغل ایرانی چیه. مهم اینه که پول توش باشه. همه هم در نهایت به شغل شریف دزدی رو میارن. مگر… .
    اما با این اوصاف اتم رو هم به ایرانیها دادند. در چند کیلومتری بم. در کویر. یک آزمایش هسته‌ای مقابل مهندسین روسی و… ۳۰۰ هزار نفر قربانیان بمباران هسته‌ای!

    دوست داشتن

  7. راستی میشه دوستان یه سری به آدرس زیر بزنید ؟ ترجیحا با اینترنت سرعت یه خورده بالا

    http://www.miniature-earth.com/me_english.htm

    دوست داشتن

  8. آریو جان یکی از دوستان تو وبلاگش بیان کرده خط فقر رسیده به 700 هزار تومن ماهانه ! پسر پس من خیلی فقیرم ؟ عجبا ! منو باش فکر میکردم چقدر وضع مالیم خوبه و همش خدا رو شکر میکردم .
    باز هم خدا را شکر . باز هم خدا را شکر .

    دوست داشتن

  9. تو بم می گی برم دکتر ..هان؟ …. که چون از یه پسر خوشم اومد پس مشکل دارم… آره؟ ….حالا من می دونم و تو … دوست داریم ولی دارم برات … حالا به من تیکه میندازی؟ ….کشتمت 🙂

    دوست داشتن

  10. دموکراسی

    دوست داشتن


پاسخی بگذارید

دسته‌ها

