نگاشته شده توسط: آریو شعبانی | نوامبر 1, 2008

مکالمات جفنگ!

از اینکه توی محیط وردپرس فارسی کلمه جفنگ رو به‌ عنوان معادل واژه Spam انتخاب کردند خیلی خوشحالم. فکر کنید یک روز تلفن زنگ میزنه و شما میگویید: علو؟… سلام علیکم… سلام … حال شما خوبه؟… خیلی ممنون شما؟… اگه گفتی من کیم؟… نه خیر بجا نمیارم. شما؟… منو نمی‌شناسی؟ اگه گفتی؟… {قطع ارتباط از طرف گیرنده}

یک روز دیگر یک شخص دیگر زنگ می‌زند و شما می‌گویید: علو؟… سلام. خوبی آقا آریو؟… سلام علیکم. مرسی. شما؟…من؟ خودت بگو… من نمی‌شناسم. شما؟… اگه گفتی؟…{قطع ارتباط از طرف گیرنده}

شاید هم این مدلی: علو؟… سلام… سلام. بفرمائید… حال شما خوبه آقا آریو؟… مرسی. شما؟… من؟ یکی از دوستای دوستاتم… متوجه نشدم. اسمتون چیه؟… حالا بماند. خوبی که؟… {قطع ارتباط از طرف گیرنده}

ممکنه شما ارتباط رو قطع نکنید و ادامه بدید به حدس زدن اسامی مختلف. اتفاقا این کار غلط است. کسی که وقت و هزینه خود و شما رو در وسط یک روز کاری برای این مسابقه بیست سوالی تلف می‌کند دقیقا همین قصد را دارد. اگر قصد ادامه مکالمه و حدس زدن اسم شخص را دارید بدانید نتیجه این میشود:

شخص مورد نظر احتمالا شما را میشناسد البته فقط اسم شما را میگوید. پس شما می‌خواهید اسم اورا حدس بزنید. اما در عوض کاری که شما می‌کنید این است که تک تک دوستانتان را که با آنها صمیمی هستید به او معرفی میکنید. مثلا اسم رئیس شرکت محل کارتان را نمی‌گوئید که: «آقای رسولی شما هستید؟» چون چنین شخصی با شما ارتباط جدی دارد و نمی‌تواند مورد مناسبی باشد پس اسم پسرعمو همکلاسی همسایه و خلاصه هرچه از دوستان صمیمی دارید به وی می‌گویید. در قدم بعدی وی را تهدید میکنید. شاید در حین تهدید کردن، او تلفن را روی بلندگو گذاشته و اطرافیان شما صدا را میشنوند. بعد عصبانی میشوید. شخص از عصبانی شدن شما خوشحال و به نوعی ارض‍‍‍اء میشود. بعد تماس را قطع میکنید و متوجه میشوید که علاوه بر اتلاف حداقل سی‌دقیقه وقت حالا نیاز به یک ربع دیگر برای تمدد اعصاب دارید ضمن اینکه تمام اطرافیانی که تصادفا مکالمه شما را شنیده‌اند نگران شده و پی‌در‌پی میپرسند این کی بود؟‌ آخه چطور نمی‌دونی این کی بود؟ یا میپرسند شمارتو به کی دادی؟

این فقط یک نوعش است. من خودم اشخاصی رو ملاحظه کردم که به خیابان می‌آیند با تلفنهای عمومی به شماره‌های تصادفی پی‌درپی زنگ میزنند تا وقتی که صدای یک پیغامگیر را بشنوند. آنوقت در منشی تلفنی رکیک ترین فحشهایشان را ضبط میکنند! تصور کنید با همسرتان و بچه‌های کوچکتان از یک جشن عروسی یا یک مسافرت به خانه برگشته و میخواهید پیغامهایتان را گوش بدهید…!

صرف نظر از اینکه دلایل روحی روانی یا اجتماعی چنین اقدامی چه میتواند باشد شما با کم هزینه ترین راه میتوانید جلوی خسارت بیشتر را بگیرید. پس همان قطع ارتباط به محض شنیدن جفنگ بهترین گذینه است. گوشی را سریع بگذارید. پیغام را بلافاصله در منشی تلفنی پاک کنید و… .در دنیای ارتباطات هرکسی باید با یک اسمی خود را معرفی کند ( ولو اسم مستعار) و با راه پاسخ (در شان همان راهی که خودش با آن تماس گرفته). گوش دادن به کانالهای ارتباطی گمنام و بدون راه پاسخ فقط منابع شما را اتلاف میکند.

پی‌نوشت: درواقع ایرادی که من در پست قبلی به سایت خادم ملت گرفتم ریشه در این داشت که این سایت در مقابل حمایتی که از بقول خودشان خدمتکار میکرد راهی برای گذاشتن نظرات نگذاشته بود. این یعنی ارتباط یکطرفه. خوب من خودم رو مخاطب سایت نمی‌دونم و خوشبختانه ظاهرا مدتیست سایت به علت مشکلات فنی تعطیل شده.

پی‌نوشت: مشابه این نوع ارتباطات رو خیلی می‌توانیم مشاهده کنیم. صدا و سیما اجبارا باید هرروز برای ما برنامه پخش کند. چون قانونا هیچ رسانه دیگری حق پخش ندارد جز صدا و سیمای حکومتی. حالا اگر شما بخواهید پاسخ صدا و سیما را با رسانه‌ای مثل خودش بدهید به زندان خواهید افتاد! طبیعتا من خودم رو مخاطب این رسانه نمی‌دانم و سال بسال تلوزیون نگاه نمی‌کنم. مهم نیست که شما حتما در جواب هر برنامه یک شبکه جدید تأسیس کنید. مهم این است که شما حق پاسخ دادن به این روش را داشته باشید.

پی‌نوشت: حتی در میان بیماران اجتماعی روشهای عجیبتری هم از مکالمات جفنگ وجود دارد: ساعت سه بعد‌ازظهر، در یک خیابان خلوت، یک عابر پیاده تنها بدون وسیله نقلیه و یک اتوموبیل با سرعت از نزدیکی او گذشته مسافران اتوموبیل شیشه‌ها رو پایین کشیده و تا میتوانند فریاد فحش سر داده و سپس قاه‌قاه میخندد و گذر میکنند. این اتفاق ممکن است برای هر کسی بیافتد من اگر باشم چکار میکنم؟ مسلما اونها با من نبوده‌اند. پس شاید باخودشان بوده‌اند!

پی‌نوشت: مدت طولانیست که یک عوضی بدون اجازه ایمیل‌هایی برای من میفرستد و به این علت به ایشان لقب عوضی رو اعتا کردم که من هرچه اینهارا Spam معرفی میکنم آدرس خودش را عوض میکند.در ایمیلها خودش را آقا پرفسور دکتر ابر*اهیم میر*زایی راهبر!!! معرفی میکند (هه هه!). ببینم برای شما هم از این جفنگیات میاد؟


پاسخ

  1. اف بر مزاحمان باد
    ———————————————
    بشمار………………!

    لایک

  2. جنفنگیات الکترونیکی که زبادن. نمونه ش اسپم هایی که تو یاهو مسنجر برام میان ولی از اینایی که شما گفتی من یکی خوشبختانه نداشتم!
    ————————————————-
    مطمئن باش اگر تو ایران زندگی میکنی هر روز داری. نمونش:
    تلوزیون با هزینه تو خریده میشه و با هزینه تو روشن میشه. اونوقت کی توش میاد برنامه اجرا کنه؟ یکی مثل شهریاری. حالا اگه تو بخوای به تصویر کس دیگری با استفاده از این دستگاه نگاه کنی حق انتخاب قانونا نداری. اگر بخوای جواب صدا سیمارو بدی و یک شبکه مثل خودشون تأسیس کنین قانونا حق این یکی رو هم نداری. پس کاری که صدا سیما میکند انتشار Spam یا جفنگ روی آنتنهای مردم است.

    لایک

  3. این پستت رو دوست داشتم اما مزاحمت جزئی از فرهنگ این ملته کاریش هم نمیشه کرد.

    لایک


بیان دیدگاه

دسته‌بندی