نگاشته شده توسط: آریو شعبانی | نوامبر 25, 2008

فساد اداری در دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ۲ – الگوریتم تدریس

الگوریتم زیر در محیطی که من در آن گرفتار شدم در واقع روش درآمد هنگفت بیش از نیمی از اساتیدی که با آنها کلاس برداشته ام را در بر میگیرد و البته باید اعتراف کنم بسیاری از مراحل این الگوریتم اگر در پایان همراه با نمرات بالا باشد مورد توافق همه دانشجویان و روش به ظاهر شرافتمندانه‌ای است. درصورتی که شما بعد از فارغ‌التحصیلی حتی از مقطع فوق لیسانس یا دکترا نه در خارج از کشور و نه در داخل شغلی پیدا نکرده اید تدریس در دانشگاه آخرین انتخاب شما خواهد بود. لذا تکیه بر این الگوریتم از شما به جای یک بازنده در دنیای علم و صنعت یک برنده و یک فرد به ظاهر موفق در شغل انبیاء میسازد!

در پشت این الگوریتم دارندگان صدها مدرک جعلی و شخصیتهای کندذهنی وجود دارند که نه در خارج از کشور و نه در داخل در رشته علمی خود موفق نبوده و در نهایت به تدریس که از آخرین انتخابهای شغلی هر ایرانی محسوب میشود روی آورده اند. اتلاف چند سال از عمرم در دانشگاه آزاد چیزی به دانش فنی من که مدیون تحصیلات فنی‌وحرفه‌ای ام هستم اضافه نکرد و تنها چند صد هزار تومن درآمد آنهم از راه ساختن و تحویل پایان‌نامه دانشجوهای به اصطلاح ممتاز همان دانشگاه به جیبم بازگرداند!

البته این الگوریتم بیشتر در کلاسهای دروس تخصصی تجربه شده است ولی ممکن است برای کلاسهای نظری هم مفید باشد:


گامها:
باز کردن درب کلاس و قرار گرفتن در جایگاه
حضور و غیاب
جایگرفتن در پای تخته وایت‌برد
نوشتن جزوه دست نویس از روی کاغذ به روی تخته
صبر کردن تا نوشته شدن مطالب توسط دانشجویان

پاک کردن تخته

نوشتن ادامه جزوه

پرش به خط ۴!

آخرین مثال بدون راه‌حل و به عنوان تمرین جلسه بعد نوشته خواهد شد

حضور و غیاب


قوانین کلاس:
کلیه کسانی که بعد از استاد می‌آیند از کلاس اخراج هستند
سوال هرگز جواب داده نمی‌شود سعی در جواب دادن حتی یک سوال حقیقت را افشا خواهد کرد
کلیه سکانسهای پاک کردن به محض فارغ شدن ۷۵% کل حاضرین از نوشته جزوه است. تخمین زمان صحیح پاک کردن تخته از اهمیت فراوانی برخوردار است

تند بنویسید. سریع و نفس‌گیر. فرض کنید این یک مبارزه جدی بین شما برای کسب اعتبار شغلی و البته پول درآوردن و دانشجوها برای جلب توجه بین خودشان است.

جزوه خود استاد حتی‌الامکان کپی از جزوه بزرگ و حجیم و مفصل از استادی دیگر در شهری دور باشد
هرگونه صحبت قبل و بعد از کلاس با دانشجو موجب نزدیک شدن آنها به استاد و شخصیت او است
تمام مثالهای جزوه با راه حل آنها باید کاملا برای استاد آشنا و حفظ شده باشند. سوالهای بعد از کلاس و خارج از جزوه مسلما توجیه زمانی برای پاسخ‌گویی ندارند
به مطالب خارج از درس و دنیای واقعی و بخصوص صنعت اشاره نکنید. بین دانشجو و دنیای واقعی یک دیوار حائل ایجاد کرده و تا پایان ترم، موتور تفکر و پرسش‌گری آنها را متوقف کنید.


قوانین آزمون:
تنها یک امتحان وجود دارد و آن امتحان پایانی است

نمرات امتحان نهایی بطور تصادفی از ۷ تا ۱۶ انتخاب خواهند شد (پس وقت خودرا برای تصحیح ورقه‌ها تلف نکنید!)
توضیع نمرات در این رنج باید از منحنی توضیع نرمال پیروی کند چون بازرسان دانشگاه ممکن است هر‌ازگاهی نمرات را با همین منحنی بسنجند. شما باید از تور ماهیگیری بازرسان عبور کنید. (در مورد این منحنی در کتاب آمار و احتمالات دکتر نادر نعمت‌اللهی توضیح داده شده است).
نمرات در محدوده ۷ تا ۱۱ حتما با دو رقم اعشار غیر صفر همراه باشند
به اعتراضات ترتیب اثر داده نشود
نحوه زمان‌بندی:
چلسه اول و دوم هر ترم تعطیل است
سه جلسه آخر هر ترم تعطیل است
درس سه واحدی دقیقا دو ساعت و پانزده دقیقه بدون استراحت خواهد بود. حتی چند دقیقه توقف در نوشتن مطالب روی تخته فرصت افشای حقیقت را خواهد داد


چند ترفند در تفره رفتن از سوالات دانشجو:

در محل کار یک استاد هر روز با سوالات دانشجوهای کنجکاو مواجه میشود. در کشوری که تقلید از مقدسات است ذات کنجکاوی روحیه خطرناکی به شمار می‌آید. با حفظ خونسردی لبخند زدن و پاسخ دادن از مجموعه پاسخهای زیر، یک استاد میتواند از کنار این گونه سوالات بی‌خطر گذر کرده و منبع درآمد خود را برای سالیان حفظ کند:
چندمین بار است این درس را برداشته‌اید؟
شما از رشته دیگری به این کلاس آمده اید؟
قبلا عرض کردم ولی مثل اینکه شما فکرتون جای دیگری بود! (نود درصد سوالات دانشجوها به طور طبیعی به هنگام فکر کردن روی  مطالب ارائه شده قبلی پیش می‌آید. این نوع تفکر همزمان از طرف دانشجو خطرناک بوده و باید سریعا مهار شود. پس ارجاع دانشجو به مطالب طرح‌شده قبلی نیروی تهاجمی نهفته در سوال وی را به طرف خودش باز میگرداند).
الان فرصتش نیست شما اول/وسط/انتهای جلسه حواستون کجا بود؟
و البته: بی توجه به سوال دانشجو نگاه کردن به جمعیت دانشجوها و اعلام ناگهانی امتحان در جلسه بعدی!

و در نهایت یک تذکر مهم:

هرگز از دانشجو مطالعه و تحقیق نخواهید. مطالعه و تحقیق نه تنها فشار تهاجمی دانشجویان کنجکاو را کم نخواهد کرد بلکه به آن شدت بیشتری خواهد داد. ضمنا مطالبه تحقیق از دانشجوها موجب دامن‌زدن آنها به شایعاتی پیرامون سو‌استفاده‌های علمی استاد خواهد بود.

برای کار خود ارزش قائل شوید. به خود بگوئید کاری که میکنید از سر دانشجو‌ها هم زیاد است. و اینکه همه همین کار را میکنند.

———————————————

پی نوشت: هرگز فراموش نکنید محمود احمدی‌نژاد و علی کردان برای چندین سال استاد دانشگاه بوده‌اند.

Advertisements

Responses

  1. احسنت.
    در مورد نحوه طفره رفتن از جواب به سوال دانشجو این مورد هم اضافه شود.
    «با حفظ خونسردی یک لبخند ملیح بزنید و به از دانشجوی دیگری که دستش رو بلند کرده بخواهید که سوالش رو بپرسه
    این طرفند فقط یک بار در هر وحله در مورد سوالات علمی و سخت که قاعدتا بلد نیستید به کار گرفته میشود.»
    ———————————————————-
    چشم. اصلا اینجا ازین به بعد محل اعلام هرگونه تجربه که از این جانداران دوپا داشتید هست.

    دوست داشتن

  2. با ایم مطلبت واقعا و عمیقا موافقم
    ————————————————————-
    خوشحالم که اینطوره. به امید دنیایی که دانشگاه‌ها و دانشجوها از دست شرکتهای تجاری مثل دانشگاه آزاد و وزارت علوم آزاد باشند.

    دوست داشتن


پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

دسته‌ها

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: