نگاشته شده توسط: آریو شعبانی | نوامبر 28, 2008

فساد اداری در دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ۳ – ویکی‌ورسیتی ایده من بود!

چند روزی هست که نفرت خودم رو از فساد اداری در دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ابراز میکنم. که در احاطه افرادی در اومدند که کمتر اشرافی به مطالب علمی ندارند و مشکل اینجاست که دانشجوهای مثل خودشون رو کاملا از سایر دانشجوها تشخیص میدن و تمام تلاششون رو میکنند که به دانشجویی که به دنبال علم هست نه جزوه! اجازه موفقیت در تحصیل ندهند.

دوران دانشجویی دورانی هست سرتاسر تحقیق جستجو کنجکاوی و خلاقیت. وقتی شما وارد دانشگاه‌های ایران می‌شوید به احتمال غریب به یقین جزو آن هشتاد درصدی خواهید بود که از تحصیلات عالی رایگان یعنی دوره روزانه دولتی برخوردار نیستند و در رده یکی از صدها و هزاران صیغه عجیب و غریب پول گرفتن به بهانه تحصیل قرار میگیرید. شبانه، غیرانتفاعی، علمی کاربردی، پیام نور، آزاد، آزاد علمی کاربردی و….

دانشگاه پول:

اگر پول تحصیل که از شما مطالبه شده از آخرین مهلت پرداخت آن یک ثانیه دیر بشود بلافاصله از دانشگاه اخراج خواهید شد. و هیچ کدام از آن اساتید مقدس نما و نظر کرده برای شما پادرمیانی نخواهند کرد. و این تازه اول ماجراست. چون اصل همه مدارک شما ظاهرا با اطلاع شما و در واقع بدون آگاهی شما از دبیرستان یا آموزشکده یا دانشگاه قبلی شما برای دانشگاه جدید فرستاده شده پس این دانشگاه هم تا مبلغ هنگفتی برای رشوه و به عنوان «هزینه انصراف از تحصیل» از شما نگیرد مدارک خودتان را به شما پس نخواهد داد!

همه اینها باعث میشود برخی از ما برای ادامه تحصیل به کار رو بیاوریم. دانشجویی که فکرش به دنبال جور کردن پول تحصیل است برای ادامه تحصیل از نقاطی آسیب پذیر خواهد بود. کجا؟ در حفظیات.

چون حافظه نیاز به آزاد بودن فکر دارد. نیاز دارد فکر در گرو فعالیتهای دیگر نباشد. و این پاشنه آشیل همانجایی است که دانشگاه‌ها هوشمندانه هدف گرفته‌اند. با جزوه محوری و تاکید فراوان سیستم آموزش عالی بر حفظیات معدل دانشجوی شاغل گاه تا ۱۲ و ۱۳ و تعداد واحدهای هرترم او تا ۲ سوم دانشجوهای دیگر پایین می‌آید.

مشکل دیگر شما در این ماشین پولساز عدم پرداختن اساتید به تحقیق در دنیای واقعی است. بخصوص در رشته‌های فنی بین دانشگاه و صنعت شکاف عمیقی وجود دارد. شما نمی توانید مثلا در رشته الکترونیک یک تراشه میکروکنترلر را به دست خود لحیم کرده و به آن برنامه داده نتیجه را مشاهده کنید. همه چیز در حد جزوه استاد و نهایتا شبیه‌سازی چند خط برنامه ساده در یک نرم‌افزار قفل شکسته تحت ویندوز خواهد بود. همه اینها باعث میشود برخی از ما برای جبران فاصله خود با بازار کار و کاهش نگرانیهای خود از تبدیل شدن به یک مهندس بی‌سواد رو به تحقیقات شخصی بیاوریم. این هم مشکلی میشود مثل مشکل قبلی که حداقل پنجاه درصد حافظه شما را به اشغال خود درآورده و دست شمارا برای امتحان خالی خواهد گذاشت. در حالی که شما برای تحقیقات شخصی خود شاید راهنمایی از اساتید دریافت کنید ولی اینکارها هیچ تاثیری در نمرات شما نخواهد گذاشت. شما یکطرف و دانشگاه در طرف دیگر.

استاد معادلات دیفرانسیلی در یک دانشگاه پولی گفته: «دانشجو سرمایه ملی‌است. هرچه دانشجو درس نخواند پول بیشتری میدهند». هرچه در واحدهای درسی ضعف نشان دهید بیشتر می‌افتید. این یعنی پول بیشتر. پول نقد برای تشنگی سیری ناپذیر آقایان هیئت امنای دانشگاه. پس بیشتر کار میکنید. و ضعف شما در حفظ کردن جزوات بیشتر میشود.

در این کشور اسلامی خیلی از ماها هیچ کس هیچ جا هیچ شکلی از وام رو پیدا نمی‌کنیم که شهریه خود را با آن پرداخت کرده و در پایان فارغ‌التحصیلی قسط آن را بدهیم. پس تا درس می‌خوانیم باید نگران پول تحصیل هم باشیم.

حتی کار کردن در فصلهای تابستان و پرداخت شهریه در سال تحصیلی هم ایده جالبی نیست. خوش‌شانس ترین دانشجوها میتوانند در تابستان درآمدی معادل ماهی ۲۰۰ تا سی‌صد هزارتومان درآورند که شهریه هر ترم آنان ۷۰۰ تا ۱ملیون تومان یا حتی بیشتر است. حالا درس خواندن پولی در ایران اسلامی خودمان راحت‌تر است یا در کشورهای غریبه غربی؟ قضاوت با شما.

راه حل:

در قوانین جمهوری دموکراتیک آریو آمده که: «هیچ چیز با خراب کردن درست نمیشود». این یعنی که ایده‌هایی مثل کشتن روسای دانشگاه‌ها بمب‌گذاری در تاسیسات دانشگاه یا حتی چسباندن اعلامیه بر علیه دانشگاه‌ها در روز ثبت نام و جلوی درب آنها راه‌حلهایی بی‌فایده و غیر عملی هستند. و من با این ایده‌های آنارشیستی مخالفم.

راهی که به نظر من آمد تاسیس یک دانشگاه بهتر و رایگان و کاملا اینترنتی بود. تصمیم گرفتم کلیه منابع علمی این دانشگاه به سبک Wiki و توسط مردم نگارش بشوند. درست مثل اونچه که در سایت Wikipedia هست. برای دانشگاهم مدتها فکر کردم و نقشه کشیدم و خیلی هم خوش خیال فکر کردم تا پایان فارغ‌التحصیلی حرفی از ایده‌ام نزنم تا برای خودم دست‌نخورده باقی بماند. اسم این دانشگاه رو هم پیش خودم گذاشتم Wikiversity. حتی فکر کردم ایده‌ام رو با مدیران ویکیپدیا در میان بگذارم. اما…

صحت خواب:

امروز صبح از خواب بیدار شدم و پای اینترنت نشستم. یکهو به ذهنم رسید ببینم آیا اصلا کسی دامین با نام Wikiversity ثبت کرده یا نه که دیدم بعله! خوبش روهم ساختند. خیلی هم جالب. خوب بهرحال من خبر نداشتم. اگر میخواهید بگید که مثلا «من از ۱۰سال پیش این رو میدونستم» «خواب باشی خیره» «از تو بعید بود از اینترنت بی‌خبر باشی» و از این حرفها.

البته خبر خوش اینه که این چیز بدی نیست. برای عملی کردن ایده‌ام یعنی جایگذین کردن یک دانشگاه اینترنتی رایگان متن باز با دانشگاه‌های ایرانی برای دانشجوهای هم‌وطن وظیفه من آسانتر شده و حالا کاری که میماند اینست که بروم و این وبسایت رو دقیقا مطالعه کنم و چیزهایی از ایده خودم که در سایت موجود نیست از طریق مکاتبه با مدیران سایت در میان بگذارم. و حتی با پروژه Wikiversity همکاری کنم. شماهم به این سایت سر بزنید. حتما مفید خواهد بود.

به امید روزی که دانشجوهای ما مجبور به انتخاب از میان دانشگاه‌های وابسته به موسسه تجاری وزارت علوم نباشند.

Responses

  1. یک پروژه ی دیگه هم هست که من اصلا اسمش رو یادم نمیاد. open cource چی چی… چند سالی هم هست که بسیاری دانشگاه های معروف بلاد کفر و جور پیگیرش شدن. یک تعداد واحد های درسی رو با استانداردهای روز آموزش الکترونیکی تبیین می کنن و به صورت رایگان در اختیار علاقه مندان قرار می دن. حالا اگر خواستی پیگیر این هم باش.

    یاد خودم افتادم که ترم اول دانشگاه توهم زده بودم و فکر می کردم اومدم اینجا تا چیزی یاد بگیرم و درس بخونم. عمل توی دانشگاه های ما در درجه ی دوم هست و تئوری اون غول مهمی هست که انگار برای اون اومدی اینجا. درس های طراحی الگوریتم و هوش مصنوعی در سرفصل های کامپیوتر نمونه ای از این دست هستند. باید در کلاس درس بشینی و جزوه بنویسی و هفته ای یکبار هم با یک استاد پخمه بری توی کارگاه کامپیوتر تا مثلا تمرین هایی که بهت گفتن و یک غاز رو هم نمی ارزه انجام بدی. اما در پایان ترم اون کسی درس رو با نمره ی خوب پاس می کنه که عملا هیچی نه از طراحی الگوریتم فهمیده و نه از هوش مصنوعی. همه چیز بر پایه ی حفظیاته.
    —————————————————–
    دمت گرم طاها. درست گفتی. OpenCourse در دانشگاه MIT. بیشتر کاربرانشون هم به گفته خودشون دانشجوهای ایرانی هستند. مثل نخودی که از دیگ داغ آبگوشت بیرون پریده باشه:)

    دوست داشتن

  2. بسیار عاااالی! از توضیحاتی که در مورد آزاد بودن فکر دادی خوشم اومد چون دقیقا نظر شخصی من هم همینه!
    —————————————————
    از اینکه هم‌فکر و همدردیم خوشحالم.

    دوست داشتن

  3. سلام
    می بینم که حسابی شاکی شدی می خوای بزنی دک و پوزشونو بیاری پایین .
    جون داداش با این صحبتا دیگه اگه بیام دانشگاه . ( یعنی الان دنبال اون 20 درصدی می افتم که منهای هشتاد درصد پولی گفتی ) .
    ———————————————
    آفرین. تصمیم خوبی گرفتی.

    دوست داشتن

  4. حرف دل میزنی. واقعا به جای دانشگاه آزاد اسلامی باید گفت سازمان تجاری آزاد اسلامی.
    با این چیزی که امروز میبینم امیدی به بهبود وضع دانشگاهی ایران ندارم. جای تاسف داره.
    تا دیروز کسی که به دنبال علم بود مجبور بود به همین دانشگاه ها برود و با تحمل مصائب و مسائل مختلف به کسب علم بپردازد اما خوشبختانه امروز راه برای کسب علم شخصی خارج از دانشگاه باز شده.
    —————————————————-
    بله دوست من. و ما اون علم شخصی بیرون از دانشگاه رو میکنیم علم گروهی. خیلی هم باشکوه‌تر و شرافت‌مندانه‌تر از دانشگاه آزاد.

    دوست داشتن

  5. به نظر من تو ایران ادم فقط باید یه دانشگاه بره حالا کجاش چطوریش و چه رشته ایش مهم نیست همشون سر و ته یه کرباسن!باید بری یه کم اجتماعی بشی و برگردی همین!!!
    ——————————————————-
    دمت گرم مانیا جان. انصافا ختم کلام رو گفتی. مهم اینه که دانشگاه باشه. حالا چی و کجا مهم نی!

    دوست داشتن

  6. من هم از دانشگاه متنفرم ولي از بيكاري بيشتر !!!
    تازه يه خوبي دانشگاه اينترنت رايگان و پر سرعتشه !!!!!
    ——————————————————
    وووووووووووهوووووووووووووووووو!
    این یکی رو یادم نبود واقعا. حتی دانشگاه آزاد هم اینترنت مجانی میده. همینطور هم هواپیما غذای مجانی میده. شهر بازی تاب و سرسرش مجانیه. و وقتی آدم بره زندان حمام کردن مجانیه!

    دوست داشتن

  7. من دانشگاه رفتم وقتی رسید به وسطش انصراف دادم حالا دفترچمو پست کردم تا برم اجباری و پاسپورت بگیرم بعذ هم انشالله از ایران برم.

    با شما موافقم میشد تصویر دختران مینیژوب پوش دهه 50 هم گذاشت.اما با شما شرط میبندم دختران مینیژوپ پوش دهه 40-50 قطعا از دختران امروزی کمتر رایش غلیظ میکردند
    ——————————————–
    کار خوبی کردی دوست من. ایشالله سربازیت هم به آسونی بگذره.

    دوست داشتن

  8. این چه طرز نظر دادن تو وبلاگ دیگرانه
    بلد نیستی نظر بدی لطفا نظر نده
    چند بار اومدی هر مزخرفی خواستی نوشتی
    امیدوارم دیگه تو عکسستان نبینمت
    ——————————————-
    مگه من چی گفتم خوب؟
    😦
    هیشکی منو دوس نداره!‌ هیشکی! هیشکی! هیشکی!
    😦

    دوست داشتن

  9. دوست عزيز ،‌ممنون كه به وب لاگ ما سر زديد.
    ممنون مي شوم قسمت درباره ما را هم بخوانيد . همچنين تمام قسمت هاي ديگر. اتفاقا يكي از اهداف ما فعاليت هايي همانند وب لاگ نويسي توسط نوجوانان است . اگر دقت كني قسمتي هم در لينك براي معرفي وب لاگ هاي نوجوانان قرار داديم و در انتهاي بسياري از متن هاي نيز از نوجوانان خواستيم مطالب را در وب لاگ خود بگذارد.
    شاد وموفق باشيد.
    ———————————————————-
    هووومم…. فکر خوبیه! ایده جالبیه. باشه. مرسی.

    دوست داشتن

  10. اين نظر: «من دانشگاه رفتم وقتی رسید به وسطش انصراف دادم حالا دفترچمو پست کردم تا برم اجباری و پاسپورت بگیرم بعذ هم انشالله از ایران برم.»
    و پاسخ شما:
    «کار خوبی کردی دوست من. ایشالله سربازیت هم به آسونی بگذره.»
    آريوي عزيز پاسخي كه تو به اين دوست دادي به طور قطع شبيه پاسخي است كه مسئولان جمهوري اسلامي مي دهند!
    واقعا چقدر برات مهمه كه آينده ايران ساخته بشه؟ شايد اصلا مهم نباشه كه اين ميتونه حق تو باشه(البته نه به عنوان يك ايراني) اما اگر واقعا آينده كشورت برات مهمه نبايد همچين پاسخي بدي…
    ——————————————-
    میدونی سینا… از آینده این مملکت دلسرد شدم. خیلی تلاش میکنم ولی خستم. هیچ کس هیچ انگیزه‌ای بهم نمیده. من اینجا هیچی ندارم. رسما و قانون حتی ذره‌ای از این آب و خاک برای من نیست. تو بگو چطوری برام مهم باشه؟

    دوست داشتن

  11. آرمان دلنشینیه ولی نتیجه ای که در برداره پول ساز نیست.. یعنی بر فرض هم که با علم شخصی یا گروه به اوج برسیم .. کی استخداممون می کنه؟ حالا شما دانشجویین ..بالاخره با هر زوری یه مدرکی می گیرین بالاخره یه روزی.. بعد علم شخصیتون رو اضافه می کنید.. با مدرکتون استخدام می شین . با علم شخصیتون شغلتون رو حفظ می کنید. اما کسی که دانشگاه نرفته یا نمی تونه بره باید چه غلطی بکنه؟

    ببخشید.. سعی دارم تو کامنت ها ناله سرایی نکنم.. از دستم در می ره
    ———————————————————————-
    عزیز من ما پولسازش میکنیم. ما استانداردش میکنیم. ما علم رو از انحصار در میاریم. مردان موفق کسانی هستند که غیر ممکنهارو ممکن کردند.
    وقتی ادیسون یک درخت کریسمس رو با لامپهای برقی روشن کرد هیچ جا حتی یک اداره برق نبود. هیچ جا نیروگاه برق نبود. اصلا غیر ممکن بود که روزی این لامپها تولید بشوند در حالی که هیچ جا حتی یک کیلومتر سیم برق وجود نداشت!

    دوست داشتن

  12. آریو جان هدف جالبی بود،
    خیلی از مشکلات نظام تحصیلی ایران رو بیان کردی،
    شاید هر چیزی در ایران (این ویرانه امروز و آباده فردا) ارزش بشه، به یه طریقی ویران بشه از جمله دانشگاه و مدرک پرستی ما ایرانی ها، که تولید مدرک خیلی مهم تره تا تولید علم و عالم ( اشاره به دکتر، دکتر چی؟، دکتر کردان دیگه)
    به امید فردای بهتر برای ایرانی بهتر. ( چه حرفا!)
    —————————————————-
    اگر در این مملکت دموکراسی بود وضع ما خیلی بهتر میشد. من قبول ندارم فرهنگ ما بده که به دموکراسی نمیرسیم. قبلا هم گفتم. فرهنگ الان ما از فرهنگ غرب وحشی در ۴۰۰سال پیش چقدر جلوتره؟ اما اونها اون زمان به دموکراسی رسیدند ما هنوز با آخوندها درگیریم.

    دوست داشتن

  13. من دانشجو ترم اولم. رشته مهندسی معدن. واقعا جای بیخودی دانشگاه. به ما گفتن کنکور بده قبول بشو وقتی رفتی دانشگاه دیگه راحت میشی. اما واقعا این طور نشد درسا که واقعا مزخرفه جو دانشگاهم که … . من به عنوان یک جوون دوست دارم آزاد باشمو تفریح کنم نه اینکه برم تو این دانشگاه … تا عمرمو تلف کنم وقتی به زور و اجبار آدمو میفرستن تو این خراب شده همین میشه. وقتی فشار خونواده رو منه بدبخته که خی میگن برو دانشگاه همین میشه آخرش. من … اون کسی که از دانشگاه یه ذره خوشش بیاد ببین مارو به چه مصیبتی گرفتار کردن. یه مشت درس … ریاضی عمومی1 فیزیک1 . من چی کار کنم اگه انصرافم بدم میرم سربازی الانم که امتحاناتو … . من نمیخوام یک ریالم تو … این دانشگه آزاد بکنم. … دانشگاه
    ———————————————-
    خونسرد باش مرد. خونسرد باش. چشماتو ببند. یه نفس عمیق بکش. پاشو یه قدمی دور کامپیوتر بزن. نگذار به چیزی تبدیل بشی که جاسبی میخواد!

    دوست داشتن


پاسخی بگذارید

دسته‌ها

