نگاشته شده توسط: آریو شعبانی | دسامبر 6, 2008

فساد اداری در دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ۴ – خوره‌های کلاس یا Class Freaks چه کسانی هستند؟

خوره‌های کلاس یا Class Freaks  کسانی هستند در کلاسهای درس دانشگاه از نظر علمی برابر با من و شما حتی گاهی کاملا پایینتر از ماها. منتها با معدلی بالا و گاها خیلی بالاتر از ماها.

در سر دروس تخصصی اینها نه علاقه‌ای به مطلب درسی دارند نه انگیزه‌ای برای فهمیدن آن و نه تا پایان ترم چیزی از کلاس خواهند فهمید. همانطور که حشرات به سمت نور ماوراء بنفش جمع میشوند خره‌های کلاس در روز انتخاب واحد به سمت استادانی جذب میشوند که دارای استاندارد Class Freak باشند. مبانی استاندارد استاد Class Freaks تقریبا همانیست که در شماره ۲ این سری مطالب یعنی الگوریتم تدریس گفتم. به طور خلاصه استادانی که هیچ اشرافی به مطلب تخصصی مورد بحث ندارند، تنها اطلاعات آنها از ریاضیات دوره دبیرستان است لذا کل درس را رها کرده و تمام وقت کلاس را در طول ترم به حل کردن مثالهای محاسباتی و ریاضی درس و جداول تبدیل لاپلاس و فوریه و غیره (البته برای مثال در رشته برق) میگذرانند. درست مثل دوره دبیرستان و پیش‌دانشگاهی. استادانی که حائز شرایط این استاندارد هستند از آنجا که اشرافی به علم مورد بحث ندارند فاقد اعتماد بنفس هستند پس از جواب دادن به هرگونه سوال تخصصی و فنی طفره رفته فقط سوالات مربوط به فورمولها و روابط تکراری ریاضی است که آنها را به شوق می‌آورد. این چنین استادی خوراک یک خوره کلاس است. یک Class Freak  واقعی.

برای توضیح بیشتر مثالی یک کلاس درس در رشته برق میزنم. یعنی کلاس«سیگنال و سیستم» :

استاد شروع میکند توضیح دادن راجع به اینکه برای ساده کردن تحلیل سیستمها ما از تبدیلات لاپلاس به عنوان یک ابزار استفاده میکنیم. از اینجا به بعد دیگر سیستمها و سیگنالها فراموش میشوند. استاد دقایق طولانی به حل مثالهای تبدیل لاپلاس مشغول شده و حتی کار را تا ۵ جلسه تمام بدین منوال ادامه میدهد. سیستمها دیگر فراموش شد. ادیسون مرد و برقها رفت! الان ریاضیات هست که مهمه. سر یک مسئله جزئی در تبدیل لاپلاس به نام ناحیه همگرائی احتمالا بعد از ۳۰ ثانیه توضیح مختصر راجع به اینکه این بهرحال خیلی مهم است شروع میکند ساعتهای طولانی راجع به نحوه بدست آوردن ناحیه همگرائی از یک تابع ساده تبدیل شده بحث کردن. برای کسانی که با رشته برق آشنایی ندارند باید بگم درس سیگنالها و سیستمها در رشته برق، علمی است مقدماتی برای بررسی نحوه اعمال، پردازش، انتقال، فیلتر کردن  و درنهایت حصول سیگنالهای الکتریکی که میتوانند صدا یا تصویر باشند و همچنین خصوصیات سیتمهایی که این سیگنالها به آنها اعمال میشوند مثل یک موبایل یک رادیو یک دستگاه ژیروسکوپ و غیره… حالا استاد ما راجع به چی صحبت میکند؟ چهار عمل اصلی!

اما کلاس تمام میشود. حالا نوبت خوره کلاس است که هنر نمایی کند. با مظلوم‌ترین قیافه و حتی آرایش بی‌دریغ و غلیظ (چه پسر چه دختر) به سمت استاد رفته احیانا کمی اندامهای جنسی‌اش را به رخ میکشد (اگر در جنسیت مخالف نسبت به استاد باشد) جزوه را جلو آورده با گفتن «استاد میشه یه سوالی بپرسم» با صدای کاملا نازک، تند و تند جزوه‌اش را عجولانه ورق زده که یعنی صفحات جزوه من در مقابل وقت استاد اهمیتی ندارند بعد به یک صفحه تصادفی از جزوه میرسد (مهم نیست کدام صفحه و کجا مهم اینست که در آن صفحه یک مثال حل شده باشد) استاد چرا اینجا سینوس شده کسینوس؟

یک سوال کاملا بدوی و ساده ریاضی که یک بچه باهوش دبیرستان هم میتواند جواب بدهد. جوابش رو استاد با خوشحالی و شیفتگی ارائه میکند: چون ازش مشتق گرفتیم!!!

استاد چرا اینجا کسینوس شده سینوس؟ و استاد: چون ازش انتگرال گرفتیم!!!

استاد چرا اینجا X به توان ۲ رسیده؟ و استاد: چون به زیر رادیکال رفته!؟! و در پایان «استاد خیلی لطف کردید».

برای خوره کلاس اصلا مطلب درس مهم نیست. درس راجع به سیگنال است یا مقاومت مصالح. مهم اینست که آنجا چند عدد سینوس و کسینوس و تانژانت و توان و رادیکال همیشگی هست که از آنها به همراه خصوصیات چهره صدا و اندام خودش به عنوان یک اسباب بازی برای استاد استفاده کرده تا هم استاد را سرگرم کند و هم برای خود در ذهن استاد اعتباری باز کند. مطلب علمی مهم نیست. موضوع بحث مهم نیست. همه سوالها و جوابهای خوره‌های کلاس و حضرت استاد به قوانین ساده جمع تفریق ضرب تقسیم انتگرال و مشتق خلاصه میشود. اصلا انگار این جماعت درس ریاضی پاس نکرده‌اند!

زمان هنرستان برای ما یک لطفی داشت. ایام امتحانات اسممان را بالای یک برگه در قسمت مخصوص مینوشتیم و برگه را تحویل میدادیم. به محض تحویل مسئول مربوطه یک شماره بالای برگه و یک شماره پایین تر مساوی با هم مینوشت و سربرگ که حاوی نام ما بود میکند و خلاص! دیگر استاد چه فامیل دانش‌آموز بود چه دشمن او برگه را از برگه تشخیص نمی‌داد. من زمانی وقتی وارد دانشگاه میشدم به همه اساتید تعظیم میکردم چه دانشگاه از نظر من یک مکان مقدس بود. اما یکروز این سوال را از خودم کردم. حالا که این جا یک دانشگاه مختلط است و دخترها و پسرها همراه اساتید از زن و مرد هستند چرا سربرگهای امتحانی کنده نمی‌شود؟ درواقع همه چیز به لحظه تصحیح برگه بستگی دارد. بعضی دانشگاه‌ها لیست اسامی دانشجویان را به همراه عکس ۳×۴ آنها به استاد میدهند تا استاد هنگام نمره‌ دادن بهتر دانشجو را بخاطر بیاورد. تازه شرافتمندانه‌ترین عاقبت این وضعیت، ازدواج استاد با دانشجو است!!!

البته وضع خوره‌های کلاس در این میان خوب است. معدل آنها بالاست. برگه امتحانی را سریعا تحویل میدهند. وقتی جمعیت آنها سر جلسه امتحان زیاد میشود استاد برای دلداری به جماعت خوره‌ها اعلام میکند: برای سوالهای فلان و فلان و فلان مهم نیست حلشون کنید. فقط فورمولش رو بنویسید کافیه!

بازار خوره‌های کلاس داغ است. بازار منهم داغ است. اینها موقع فارغ‌التحصیلی که شد سفارش ساخت پایان‌نامه‌هایشان را نزد من میاورند.

متشکرم.

Responses

  1. اي بابا ماييدي گا رو !!!
    هي بنويس من از دانشگاه متنفرم خب ديگه برو سر يه چيز ديگه
    ————————————————-
    اوه اوه! دوبارم نوشته!
    مینویسم چون هر روز شاهدم مردم برای کنکور الکی دانشگاه دارند درس میخونند. اینکه بهترین مغزهای این مملکت در دانشگاه‌های ساختی خورده میشوند تا افسانه ضحاک مار بدوش نمودی مدرن پیدا کنه. مینویسم تا مردم بجای سوزاندن مغزهایشون در این دانشگاه‌ها برای خودشون دانشگاه بسازند. درست و اصولی. جدا از رژیم.

    دوست داشتن

  2. اي بابا ماييدي گا رو !!!
    هي بنويس من از دانشگاه متنفرم خب ديگه برو سر يه چيز ديگه
    ——————————————————
    مایسا خانم این چه حرفیه. من که پسرم همچین چیزی نمیگم شما دیگه چرا؟…

    دوست داشتن

  3. دمت گرم. حسابی داری حرف دل میزنی. بعضی چیزهایی که تو دلمون بود رو داری بصورت منظم و مرتب مینویسی
    ————————————————–
    این کار رو ادامه میدم. تا روزی که انشآءالله هیچ کس به دانشگاه‌های ساختگی و غصبی این حکومت نره.

    دوست داشتن

  4. در مورد حرفم که گفته بودید حرف دخترونه و پسرونه نداره تو هم از اخمدی نژاد کم نمی آری اون دیگه حرفای دختر و پسر رو از هم جدا نمی کنه من اصلا از اون پاستوریزه هاش نیستم پس هر چی که شما پسرا حال کردید منم حال می کنم
    به قول پروین اعتصامی:
    ای بیهوده گو حرف کم و بسیار نیست

    ضمنا از نظرتون بی نهایت سپاسگذارم و منتظر حضور شما با نظرات انتقادی هستم که من عاشق نقد و مباحثه هستم
    اگر جی میلی هستی یه میل بزن تا با گوگل تاک بعد از این بچتیم:
    (آدرس ایمیل)
    ————————————————-
    من یه اخلاقی دارم که فکر نکنم بعضیا خوششون بیاد. با عباراتی مثل «مادرتو…» «خواهرتو…» «..اییدی مارو…» «… کش بچه!..» و ازین عبارات نه حال میکنم نه شوخی. سالی یکبارهم ازین حرفها به کسی نمی‌زنم. ولی می‌بینم بعضیها ورد زبونشونه و همش ازین چیزها میگن. صبح تا شب! امیدوارم شما از این دست آدمها نباشید.

    دوست داشتن

  5. تاکید رو کامنت چهارم این پست از مایسا

    دوست داشتن

  6. هر چی بگی کم گفتی. منم از دانشگاه‌های ایران متنفرم. دقیقا هر روز دارم حس می‌کنم همه این‌هارو و تاسف می‌خورم برای خودم… ولش کن. برن به جهنم. زمستون می‌گذره روسیاهیش به ذغال می‌مونه ولی سرماشو ما باید تحمل کنیم…
    —————————————————————–
    آخ مهرداد. آخ گفتی… با هم همدردیم عزیز. اما غصه نخورد. ما تا ابد تو دانشگاه آزاد نمی‌مونیم. یروز ما از این اردوگاه اسرا میایم بیرون. یکروز….

    دوست داشتن

  7. […] من از دانشگاه متنفرم ۴ – خورههای کلاس یا Class Freaks چه کسان… درس راجع به سیگنال است یا مقاومت مصالح. مهم اینست که آنجا چند عدد سینوس و … اما یکروز این سوال را از خودم کردم. حالا که این جا یک دانشگاه مختلط است و … drario.wordpress.com/…/من-از-دانشگاه-متنفرم-۴-خوره‌های-کلاس-ی/ – ذخيره شده – صفحات همسان […]

    دوست داشتن

  8. […] من از دانشگاه متنفرم ۴ – خورههای کلاس یا Class Freaks چه کسان… درس راجع به سیگنال است یا مقاومت مصالح. مهم اینست که آنجا چند عدد سینوس و … اما یکروز این سوال را از خودم کردم. حالا که این جا یک دانشگاه مختلط است و … drario.wordpress.com/…/من-از-دانشگاه-متنفرم-۴-خوره‌های-کلاس-ی/ – ذخيره شده – صفحات همسان […]

    دوست داشتن


پاسخی بگذارید

دسته‌ها

