نگاشته شده توسط: آریو شعبانی | آوریل 30, 2009

چند توصیه برای ادب گفتاری آقایون

آقایون مدتیست که منهم دچار این مشکل مشترک شدم. بکار بردن مداوم الفاظ رکیک! آخرین باری یادمه که حضرت مادرم از من پرسیدند مگه چکار کردی که اینقدر خسته‌ای؟ جواب دادم: «چکار کردم؟ اینهمه بار رو از اینهمه پله تا پشت‌بام بالا بردم و پایین آوردم. به گ………..». که یهو حرفم رو خوردم و ادامه دادم: «به باد فنا رفتم من»!.

از اون موقع تصمیم گرفتم برای لغاتی که تکیه کلامم شده بودند معادل مودبانه‌ای پیدا کنم. این معادلات رو به شماهم پیشنهاد میکنم تا بلکه ما آقایون به دورانی باز گردیم که خوش سخن و خوش صحبت باشیم و همه خانمها از حرفهای ما حساب ببرند.

به گ… رفتن : به باد فنا رفتن

به فا… فنا رفتن : به باد فنا رفتن

دهنش رو گ…. : دهنش رو سرویس کردن

عمه‌اش به گ… رفت: عمه‌اش اومد جلوی چشمهاش

گ… من رو : سرویس کردی من رو

تر زدن : گند زدن

ر…دن : گند زدن

همین! اگر بیشتر به فکرتون میرسه پیشنهاد کنید منتها با گذاشتن … بعد از اولین حرف از کلمه رکیک. چون نه خوشم میاد نه حوصله فیلها رو دارم که به وبلاگم تر بزنند. لطفا خطاب به سوم شخص باشه! به من هم فحش ندید:دی


پاسخ

  1. حالا اگه یکی دامنه‌ی الفاظی که استفاده می‌کرد بیش‌تر بود چی…. این چیزایی که تو معادل ساختی خیلی وقت‌ها اصلا استفاده نمی‌شه. نهایتا یه نفر روزی 10 بار هر کدوم رو می‌گه!! باقی‌ش رو بچسب!
    ———————————————-
    من برای اونهایی که مشکل خودم بود معادل ساختم. شما اگه اوضاعت ضخیمتره یه فکر دیگری بکن و اینجا هم به همون طریقی که گفتم بگو تا ماهم استفاده کنیم:دی

    لایک

  2. این یه فراخوان فقط برا پسراست!!!
    —————————————————–
    بله. چون بغیر از مایسا (http://www.maiysa.blogspot.com) نشنیدم دختر دیگری اینطوری حرف بزنه.

    لایک

  3. دوست عزیز درک هنر و معانی آ« کار هر کسی نیست امیدوارم نظرت را درباره این اثر بگویی http://1.bp.blogspot.com/_2W3wimK0UGE/SZIeF7s5THI/AAAAAAAAAcI/RReD6n9W0S0/s1600-h/guernica.jpg

    به نظرم به نظرت خیلی کودکانه است .نه ؟
    ——————————————————-
    بگذار یادم بیاد چند سال پیش این عکس رو تو ویکی‌پدیا دیده بودم!
    این فرق میکنه. این اثر از پابلو پیکاسو هست. در اعتراض به بمباران یک شهری به اسم فکر کنم گوئرنیکا یا همچین چیزی. این فرق میکنه عزیز.
    اگر میخوای بدونی که کارت ارزش داره یا نه. یک امتحانی بکن. ببین یک آدم عادی بدون تمرین هم میتونه کارت رو تکرار کنه یا نه.
    مثلا کار احمد شاملو در سرودن شعر ارزش داره. اما این همه کتاب به اصطلاح شعر که این روزها بدون هیچ وزن و قافیه‌ای نوشته میشوند بچه‌گانه هستند.
    مثلا من همین چند خط بالا که خودت نوشتی رو الان به شعر نو تبدیل میکنم:
    عزیز دوست
    درک معنی و هنر
    نیست کار هرکسی
    نظرت را در این باره امیدوارم
    بگویی… بگویی…
    حالا تصور کن من میرم به وبلاگ این به اصطلاح شعرای جوان و بهشون همینطور اعتراض میکنم و اونها هم همین برخورد مشابه جنابعالی رو تکرار میکنند.
    برای نقاشیت چقدر وقت گذاشتی؟ لطف کن بازهم بیشتر تلاش کن. اگر چه درآمدی نداره. اما باور کن وضع باقی زمینه‌های خلاقیت در این مملکت چندان بهتر از نقاشی نیست. پول نیست. یا اگرهم هست جونت رو در میاره. فقط باید با علاقه پیش بری.
    فهرست رشته‌های یتیم در ایران که بیمایه هستند و فقط باید رو حساب علاقه در اینها جلو رفت:
    شعر
    نقاشی
    موسیقی
    کامپیوتر (خرید و فروش نه. اسکریپت نویسی نه.بلکه برنامه‌نویسی واقعی)
    الکترونیک (تعمیرات و مونتاژ و خرید و فروش و نصب نه. بلکه طراحی).

    لایک

  4. درود بر آریوی عزیز.
    تبریک عرض می‌کنم دوست گرامی. برخی از نوشته‌های شما رو خوندم. بسیار عالی می‌نویسید.
    خواستم اگر اشکالی نداره از تجربیات شما در رابطه با اَپلای مَپلای! استفاده کنم. ولی متاسفانه به آدرس ایمیل شما دسترسی ندارم.
    مَن هم دیگه نمیتونم این خراب شده رو تحمل کنم. کم آوردم.
    ———————————————————-
    هی هی هی!
    بهت میل میزنم داداش. گیر کردیم تو این جمهوری اسلامی.

    لایک

  5. بفرما
    دل آرا رو کشتن
    به همین سادگی…
    —————————————————–

    لایک

  6. آفرین. خوشم اومد از این نوشته. از کامنتدونی وبلاگ مساله ای به نام حجاب اومدم اینجا. جواب کامنتتونم فکر کنم در حد خودم دادم.

    اما فکر نمی کردم کسی از آقایون بیاد همچین حرفی رو اقرار کنه اینجا که اینطور حرف زدن زشته و بیاید تغییرش بدیم. جالب بود. میدونی حتی بعضی از به ظاهر روشنفکر ها هم این کلمات رو به کار میبرند و فکر می کنند این از روشنفکریو آزاد بودنشونه که میتونن این کلمات رو به کار ببرند و دیگه فکر نمی کنند چه تصویر چندش آوری از خودشون ارایه میدهند. بازم آفرین.
    ———————————————–
    خواهش میکنم.
    بسی ذوق‌مرگ شدم!
    🙂

    لایک

  7. سلام؛
    آریو جان، بزرگورای کرده بودی و برای من کامنتی گذاشته بودی که متاسفانه وردپرس اسپم تشخیصش داده بود، منم خیلی دیر متوجه شدم، به هرحال الان کامنتت رو منتشر کردم، بابت این تاخیر ازت پوزش می خوام.
    ————————————————–
    خاهش میکنم ورتیگونه جان. این حرفها چیه؟

    لایک

  8. مسخرست. این کارها فقط سوسول بازی یک عده روشنفکر نما هست. تو اگر میخوای حرف بد نزنی هیچ حرف بدی نزن. نه اینکه بیای و بخوای معادل سازی کنی برای آونها. وقتی تو میگی «عمه‌اش اومد جلوی چشمهاش» ، برای اینکه چیز دیگه نگفته باشی ، خوب این همون جمله اصلی رو تداعی میکنه. مثل اینکه بعضی دوستان میگند طرف «شکر اضافی» خورده در حقیقت دارند همون حرف زشت رو میزنند منتها در معنا و نه در لفظ ! اون حرف بده خودش در ذهن شنونده تداعی میشه. بنابر این اگر میخوای اینطوری حرف نزنی براش معادل سازی نکن. سعی کن هیچ حرف بدی نزنی، نه اینکه طوری معادل بسازی که طرف همون حرف رو برداشت کنه. والسلام نامه تمام.
    ——————————————————————-
    مرسی;)

    لایک


بیان دیدگاه

دسته‌بندی